Great Place To Work
Bij Fluvius zetten we onze medewerkers centraal en streven we ernaar een ‘Great Place To Work’ te zijn. Via de jaarlijkse Great Place To Work-bevraging vernemen we van onze medewerkers hoe zij het wérkelijk ervaren om bij Fluvius te werken. De resultaten vertellen ons op een objectieve manier waar we goed presteren en waar we kunnen verbeteren.
We streven naar een cultuur creëren die uitblinkt in:
- Vertrouwen: Tussen collega’s en leidinggevenden.
- Trots: Medewerkers zijn trots op hun rol, hun team en het bedrijf.
- Plezier en kameraadschap: Een fijne werksfeer met sterke onderlinge banden.
Onze waarden
Onze waarden kwamen er op voorstel van onze medewerkers. Ze geven aan hoe we willen omgaan met elkaar en met iedereen die in contact komt met Fluvius. Onze waarden kregen eind 2023 een update om ze meer futureproof te maken. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met onze medewerkers zelf. We vatten ze samen onder het acroniem STERK
- Samen: we versterken elkaar, om samen en als één team ons doel te bereiken.
- Trots: we zetten veiligheid en kwaliteit voorop, en daarop zijn we trots. Nieuwe kansen en ideeën grijpen we met beide handen.
- Engagement: als echte Fluvius-ambassadeurs nemen we voluit verantwoordelijkheid.
- Respect: we waarderen elkaars meningen en feedback en benutten ze om samen te groeien.
- Klant centraal: tevreden klanten zijn onze grootste drijfveer.
Veiligheid
Veilig werken staat bij Fluvius bovenaan op de prioriteitenlijst. Zeker in onze sector is het een permanent punt van aandacht, opleiding en motivering, zowel voor onze eigen medewerkers als voor onze aannemers. Iedereen neemt verantwoordelijkheid op voor zijn eigen veiligheid én voor die van collega’s en derden.
Veilig werken begint met de strikte naleving van onze veiligheidsvoorschriften. Maar het gaat verder dan dat: elke Fluvius-medewerker denkt mee, neemt extra veiligheidsmaatregelen of beslist een opdracht niet uit te voeren als het niet veilig kan. Deze werkwijze heet het STOP-DENK-DOE-principe.
Bij Fluvius streven we naar NUL ongevallen: we willen dat iedereen die ’s morgens naar het werk vertrekt, ’s avonds weer gezond en wel naar huis gaat. Met het STOP-DENK-DOE-principe bieden we een duidelijk stappenplan voor veilig werken dat iedereen kent en altijd bij de hand heeft.
Diversiteit en inclusie
Fluvius werkt momenteel pragmatisch aan diversiteit en inclusie d.m.v. het cultuurbeleid. Zo waken we bijvoorbeeld over een veilige werkplek waar er psychologische veiligheid is. Door middel van de Great Place To Work-bevraging meten we dit ook effectief. Resultaten van vragen over thema’s als erbij horen, zichzelf kunnen zijn, eerlijke behandeling scoren in onze organisatie heel goed. Onze ambitie is een expliciet diversiteits- en inclusiebeleid opstellen en daar maken we nu werk van. We willen niet alleen de samenleving duurzaam verbinden met onze multi-utility netwerken, maar we willen ook binnen onze organisatie mensen verbinden.
Als basis voor diversiteit en inclusie hebben we op vandaag ons Integriteitsbeleid en ons Ethisch charter. Eén van de uitgangspunten daar is dat we geen enkele vorm van discriminerend gedrag toelaten binnen de onderneming.
Klant centraal
Klant centraal is één van onze strategische pijlers. We streven ernaar om elke klant de beste service te bieden. Dit betekent snel en duidelijk antwoord, vlotte uitvoering met minimale wachttijd en hinder, en heldere communicatie. Voor de 6,5 miljoen inwoners van Vlaanderen en onze 300 aandeelhoudende steden en gemeenten zetten we ons in om aan deze verwachtingen te voldoen.
Energiearmoede bestrijden
We nemen actie om energiearmoede terug te dringen. Bij kwetsbare groepen zetten we in op energie-efficiëntie door energiebewust gedrag en energiebesparende investeringen aan te moedigen. Anderzijds nemen we onze rol als sociale energieleverancier op. Wie door betaalmoeilijkheden geen energiecontract meer krijgt van zijn commerciële leverancier, kan bij Fluvius terecht als sociale leverancier. We zorgen voor de nodige opvolging en begeleiding, zodat deze klanten weer de overstap kunnen maken naar een commerciële leverancier.
Goede doelen
Fluvius koos destijds twee goede doelen, waarmee een structurele samenwerking op lange termijn werd opgezet:
- Kom op tegen Kanker
- De Voedselbanken
Het engagement van onze medewerkers en de synergiën die dit intern en met de organisaties creëert, spelen een sleutelrol.
Onderwijs en opleiding
Omdat we veel belang hechten aan opleiding en ontwikkeling, werken we intensief samen met het onderwijs. Naast stages bieden we ook duaal leren aan voor leerlingen uit specifieke richtingen. Op de jaarlijkse Spitsdagen maken de verschillende onderwijsspelers nader kennis met onze organisatie en elkaar. Daarnaast stellen we ons intern opleidingsaanbod ter beschikking van onze partners en aannemers.