Strategie van Fluvius: 4 pijlers

Onze visie geeft het al aan: omwille van de klimaatverandering moet Vlaanderen zijn energiegebruik duurzamer maken en zich voorbereiden op soms drastische weersveranderingen. We moeten allemaal samen zowel een energietransitie als klimaatadaptatie realiseren.

Daar wil Fluvius als netbedrijf actief aan meewerken. Dat doen we via de bouw van de ‘netwerken voor morgen’, die héél Vlaanderen op een duurzame manier verbinden.

Onze strategie bestaat uit 4 verschillende strategische pijlers. Elke pijler moet ons bedrijf én onze dienstverlening klaarstomen om onze visie te realiseren.

De strategie van Fluvius uitgelegd in 4 pijlers

1. Samen méér realiseren

Fluvius engageert zich volop om de energietransitie en klimaatadaptatie mee te realiseren, maar helemaal alleen kunnen we dat natuurlijk niet. Enerzijds zullen we de samenwerking met onze bestaande partners fors versterken. Denk maar aan materialen- en energieleveranciers, aannemers, lokale besturen, regulatoren en andere nutsbedrijven.

Daarnaast moeten we ook actiever samenwerken met nieuwe partners, zoals technologiepartners, onderzoeksinstellingen en innovatieve projecten. Alleen samen kunnen we onze doelstellingen bereiken.

2. Focus op toekomstgerichte netwerken en systemen

Om de energietransitie en klimaatadaptatie te realiseren, bouwen we volop aan de ‘netwerken voor morgen’. 

Zo zijn we aan de slag met een aanzienlijke versterking van onze huidige elektriciteitsnetten om de komst van meer elektrische voertuigen, warmtepompen, zonnepanelen en windmolens mogelijk te maken. Tegelijk bouwen we onze openbare verlichting om naar energiezuinige leds, krijgen onze rioleringsnetten een upgrade, werken we aan de toekomstvisie voor onze gasnetten, spelen we een sleutelrol bij de bouw tal van warmtenetten in Vlaanderen en werken we volop aan een toekomstgericht waterbeleid

Sterkere netten zijn ook slimmer. Daarom zetten we tegelijk in op digitalisering en innovatie. De ‘slimme’, digitale aansturing van ons energieverbruik en -productie zorg voor doelgerichtere investeringen en veel meer mogelijkheden voor al onze klanten en partners.

Fluvius medewerker aan laptop

Investeringsplan 2024-2033 voor elektriciteit en gas

Fluvius medewerkers in een rioleringsbuis

Investeringsplan riolering

3. Klant Centraal

Fluvius wil een vlotte, performante en betrouwbare dienstverlening bieden aan alle klanten. Zij hebben terecht zeer hoge wensen en verwachtingen die we maximaal willen inlossen. We gaan voor een zo hoog mogelijke klantentevredenheid. Dat doen we door onze werkprocessen verder te finetunen en onze medewerkers alle nodige ondersteuning te bieden om klanten correct te bedienen. We vertrekken ook altijd van de verwachtingen van onze klanten. Zo streven we naar een klantbeleving die zo consistent en positief mogelijk is bij elk klantencontact, ongeacht het proces, het kanaal of de medewerker.

4. Medewerker Centraal

Mensen spelen een sleutelrol in alles wat we doen. Fluvius is trots om een ‘Great Place To Work’ te zijn, met gedeeld leiderschap, een cultuur van vertrouwen en veel aandacht voor onze interne waarden samengevat achter het acroniem ‘STERK’: samen, trots, engagement, respect, en klant centraal. Daarbij is veiligheid een hoeksteen in alles wat we doen. We zetten hard in op preventie en sterk doorgedreven veiligheidsprocedures voor zowel medewerkers, aannemers als klanten.