Marktwerking en beleid Riobra 2021

De coronacrisis en de impact op onze dienstverlening

COVID heeft de voorbije periode onze werking ernstig beïnvloed maar tevens ook aangetoond dat de DNB’s via Fluvius en zijn medewerkers in staat zijn om de continuïteit van de dienstverlening te blijven verzekeren.

In de eerste jaarhelft van 2021 kende onze operationele werking een terugkeer naar een meer stabiele en normale toestand, maar met blijvende aandacht voor veiligheid en gezondheid. Het management van Fluvius heeft steeds de veiligheid van zijn medewerkers en de eindklanten voorop gesteld en zal dit blijven doen. De technische ploegen en de aannemersploegen leverden in 2021 grote inspanningen om de opgelopen vertragingen ten gevolge van de specifieke lockdown situatie in 2020 zoveel mogelijk weg te werken.

Fluvius in de rol van noodleverancier

De ondernemingsrechtbank van Brussel heeft op 7 december 2021 het faillissement uitgesproken van de Vlaamse Energieleverancier (VEL). Met toestemming van de VREG heeft Fluvius vanaf 21 december 2021 aan energieleverancier Watz de toegang tot de Vlaamse distributienetten voor gas en elektriciteit ontzegd.
Dit leidde ertoe dat Fluvius de haar (decretaal) toegewezen rol van noodleverancier diende op te nemen voor de klanten van VEL en Watz.
De rol van noodleverancier is echter een tijdelijke oplossing, waarbij Fluvius het energieverbruik van de betrokken klanten aanrekent tot ze een nieuw contract hebben afgesloten bij een andere commerciële leverancier. Inmiddels werd een wijziging aan het Energiedecreet aangenomen en gepubliceerd, waarmee de maximale termijn voor de netbeheerder om als noodleverancier op te treden voor huishoudelijke afnemers verlengd werd van 60 dagen naar 12 maanden, voor niet-huishoudelijke afnemers blijft de termijn van 60 dagen gelden.

Werkmaatschappij Fluvius

Eén bedrijf – integratiewerkzaamheden over halfweg

De in 2018 opgestarte integratie die moet leiden tot belangrijke efficiëntiewinsten op niveau van de werkmaatschappij en de opdrachthoudende verenigingen is ver gevorderd. Binnen diverse domeinen en processen werd de beoogde uniformisering met succes bereikt.

Voor het jaar 2022 zijn nog grote en belangrijke stappen te ondernemen met het oog op de afronding van de integratie en als gevolg de vooropgezette 120 miljoen euro tegen einde 2024 te kunnen realiseren. De VREG heeft met zijn beslissing dat de integratiebesparing tegen einde 2024 geen 120 maar wel 150 miljoen euro moet opleveren, de financiële uitdagingen sterk verzwaard. Om de negatieve gevolgen daarvan voor de steden en gemeenten te reduceren, is de werkmaatschappij genoodzaakt om bijkomende besparingen door te voeren die zonder enige twijfel impact zullen hebben op de werking en op de inzetbare middelen teneinde het haar opgedragen takenpakket op de technisch en maatschappelijk gewenste manier te kunnen vervullen.

Moody’s - ESG-analyse van Fluvius

Ratingbureau Moody’s heeft voor de eerste keer – naast de gekende financiële kredietanalyse (A3 rating met stabiele vooruitzichten op 15 november 2021) – nu ook een ESG-analyse van Fluvius System Operator uitgevoerd. Deze ESG-analyse (Environment , Social & Governance) dient beschouwd te worden als een aanvulling op de kredietrisicoanalyse en neemt ook niet-financiële elementen en risico’s in overweging op vlak van ‘milieu en klimaat’ (score 3), ‘sociaal’ (score 3) en ‘governance’ (score 2). De globale totaalscore resulteert in een waardering CIS-3, wat betekent dat de ESG-elementen momenteel een beperkte impact hebben op de rating.

Klantenkantoren

Fluvius biedt zijn klanten dienstverlening in 30 klantenkantoren verspreid over Vlaanderen. Het aantal bezoeken aan deze kantoren daalt al een aantal jaren op rij. De daling kent verschillende oorzaken: het groeiend aantal digitale meters bij budgetmeterklanten (project Prepaid of voorafbetaling energie) waardoor een verplaatsing voor een oplading van hun krediet niet langer nodig is, het doorvoeren van de klantkanalenstrategie ‘ACCF 2.0’ (Avoid-Click-Call-Face) en ook de pandemie, hebben de manier waarop de klant wenst geholpen te worden fundamenteel beïnvloed. Er wordt verwacht dat de daling van de bezoekersaantallen in de klantenkantoren permanent is.

Uitdaging in de nabije toekomst is om een passend antwoord te bieden op deze vaststelling. Automatisering en digitalisering moeten klantgericht werken verder ondersteunen. Een verdere uitbreiding van de mogelijkheden via ‘mijn.fluvius.be’ staat alvast op de agenda. Doelstelling is het beschikbare budget zo efficiënt mogelijk te gebruiken om zo veel mogelijk klanten te bereiken, informeren en helpen, zeker ook gezien de besparingen die de regulator oplegt. In die context wil Fluvius het aantal klantenkantoren verder afbouwen en heeft hiervoor een plan klaar. Dat plan voorziet in elk van de twaalf Fluvius-regio’s minstens één klantenkantoor (en dit ten vroegste vanaf 1 maart 2022 en ten laatste tegen 1 juli 2022), samen met een reeks flankerende maatregelen.

Deze aanpak laat toe om ons netwerk van klantenkantoren te reduceren zonder in te boeten aan een goede dienstverlening voor de klanten. Cruciaal voor onze sociaal kwetsbare klanten blijft ook onze samenwerking met de OCMW’s in Vlaanderen, net als de verdere vervanging van de klassieke budgetmeters door digitale meters die voor de oplading van vooraf betaalde energie minder handelingen van de klant vergen.

Kerntakendebat en intrekking beheersoverdracht door gemeenten voor nevenactiviteiten

Begin 2020 heeft Fluvius zijn kerntaken duidelijk afgelijnd en werd de focus gelegd op het multi-utility beheer van (publieke) netwerken voor elektriciteit, aardgas, warmte, openbare verlichting, data en telecom, riolering en water. Die focus op de kerntaken houdt in dat Fluvius voor een aantal activiteiten een oplossing zoekt.

Zolang de overdracht nog niet is gerealiseerd zal Fluvius de continuïteit van diensten die niet langer als kernactiviteiten worden beschouwd, verder verzekeren. Daarbij wordt er zorg voor gedragen dat de betrokken gemeenten op een gelijkwaardige wijze ten aanzien van de huidige voorwaarden elders van deze diensten kunnen genieten.

Juridisch gezien kan Fluvius bepaalde van deze activiteiten niet zelf overdragen aan een andere partij. De gemeenten die gebruikmaken van een geïmpacteerde dienst, dienen hiervoor eerst hun beheersoverdracht in te trekken. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om een overgang te kunnen realiseren. Daarna kunnen de lokale besturen zelf beslissen hoe zij de activiteit verder gerealiseerd wensen te zien.

Hulp aan Waalse netbeheerders bij watersnoodramp

In juli 2021 werden grote delen van België getroffen door ongeziene wateroverlast en overstromingen. Vooral in Wallonië was de menselijke en materiële tol zwaar. Fluvius heeft hulp geboden aan netbeheerder Resa in de regio rond Luik. Bij de hulpverlening waren een 160-tal medewerkers van Fluvius betrokken, die zich spontaan en vrijwillig hadden aangeboden om te helpen. Zij werden er geconfronteerd met chaotische en gevaarlijke toestanden. Ze werden vooral ingezet voor de controle en herstelling van aansluitingen voor gas en elektriciteit en het opnieuw bedrijfsklaar maken van cabines en meterlokalen.

Sinds september beschikt men in het rampgebied in elk bewoonbaar huis opnieuw over elektriciteit. De beschikbaarheid van gas duurt langer omdat in het rampgebied cabines en leidingen volledig zijn weggespoeld en de heraanleg ervan pas kan starten nadat het wegdek is hersteld. De kosten verbonden aan deze hulpactie (0,5 miljoen euro aan uren en 400.000 euro aan logistiek) werden doorgerekend aan de Waalse distributienetbeheerder RESA.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

MVO wordt steeds belangrijker en het rapporteren en stellen van targets in het kader van MVO op maatschappelijk, sociaal en financieel vlak wordt bekeken. We verwijzen naar de nulmeting ESG die door Moody’s werd uitgevoerd en dat elders in dit verslag aan bod komt.

Voor een bedrijf als Fluvius, met uitsluitend publieke aandeelhouders, is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een onmisbaar instrument om zijn missie concreet gestalte te geven.  De concrete engagementen die men opneemt voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid werden neergeschreven in een Charter.

De prestaties van Fluvius op het vlak van duurzaam en maatschappelijk ondernemen werden intussen reeds enkele malen onderscheiden.

Uittreding provincie Vlaams-Brabant

In aansluiting op de verplichte uittreding van de provincie Vlaams-Brabant uit Riobra op 1 januari 2019 en de dadingsovereenkomst die daarvoor werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur van 14 september 2020 werd, in navolging van de provincieraadsbeslissing van 16 maart 2021 ter zake, de dadingsovereenkomst zowel door de provincie Vlaams-Brabant als door de opdrachthoudende vereniging formeel ondertekend.

De daaruit voortvloeiende uitboeking van het aandeel van de provincie uit het vermogen van Riobra en uitbetaling aan de provincie werd, overeenkomstig het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, onderworpen aan een liquiditeits- en netto-actieftest vooraleer de voormelde uitbetaling kon plaatsvinden. Beide testen werden positief bevonden.

Financiering

EMTN-programma

Op 30 maart 2021 heeft Fluvius System Operator onder haar EMTN-programma (een financieringsinstrument voor lange-termijn-financieringsbehoeften) ten behoeve van haar OV/DNB’s een private plaatsing gerealiseerd ten bedrage van 100 miljoen euro. De looptijd bedraagt 12 jaar en de couponrente is 0,81%.

In juni 2021 heeft Fluvius System Operator eveneens onder dit programma een obligatielening uitgegeven voor 500 miljoen euro, met een looptijd van 7 jaar en een couponrente van 0,25%.

Op 15 november 2021 werd met succes opnieuw een EMTN-obligatielening geplaatst met uitgiftebedrag 600 miljoen euro en een looptijd van 10 jaar en een couponrente van 0,625%.