Marktwerking en beleid Riobra 2019

Hernieuwing bestuursorganen

Als onderdeel van de statutaire zesjaarscyclus werden de bestuursorganen volledig hernieuwd in de loop van het eerste semester van 2019. Dit met aandacht voor de 2/3-1/3 genderregel. Voor Riobra betekent dit 5 vrouwen en 11 mannen (15 bestuurders en een lid met raadgevende stem) in de raad van bestuur. In de RBC’s, waar de genderbepaling niet speelt, heeft Riobra 6 vrouwen ten opzichte van 20 mannen.
 
Op voordracht van de aandeelhouders/opdrachthoudende verenigingen werd ook de 20-koppige Raad van Bestuur van Fluvius System Operator vernieuwd. Van de 20 bestuurders zijn er 7 vrouwen, waardoor de 2/3-1/3 genderregel gerespecteerd wordt. Piet Buyse, burgemeester van de stad Dendermonde, is opnieuw verkozen tot Voorzitter van de Raad van Bestuur van Fluvius System Operator.

Landschap distributienetbeheerders rationaliseert

In de loop van 2019 wijzigde een en ander in het Vlaamse distributienetbeheer. Het samengaan van netbeheerders die binnen dezelfde gemeenten actief zijn, is een goede stap in de richting van rationalisering en optimalisering binnen de sector van de nutsvoorzieningen.
Operationeel merkt de klant geen verschil. Fluvius System Operator is en blijft het overkoepelend aanspreekpunt dat alle dienstverlening verzekert.

  • Impact op werkmaatschappij Fluvius System Operator
    Na deze herschikkingen telt de werkmaatschappij Fluvius System Operator voortaan nog 11 in plaats van 14 aandeelhouders, namelijk: Fluvius Antwerpen, Fluvius Limburg, Fluvius West, Gaselwest, Imewo, Intergem, Iveka, Iverlek, PBE, Riobra en Sibelgas.

    Het aandeelhouderschap ziet er per 1 januari 2020 als volgt uit:
Grafiek met procentueel aandeel per aandeelhouder van Fluvius

Van deze opdrachten per vereniging zijn er:

  • 10 aangesteld als distributienetbeheerder (DNB) voor de 100% gereguleerde activiteit elektriciteits- en/of aardgasdistributie: Fluvius Antwerpen, Fluvius Limburg, Fluvius West, Gaselwest, Imewo, Intergem, Iveka, Iverlek, PBE en Sibelgas. Zij staan ook in voor warmteactiviteiten;
  • 4 actief in de 100% gereguleerde rioleringsactiviteit: Fluvius Antwerpen, Fluvius Limburg, Fluvius West en Riobra;
  • 4 actief in de activiteit kabel-tv infrastructuur: Fluvius Antwerpen, Fluvius Limburg, Fluvius West en PBE.

De 11 opdrachthoudende verenigingen zijn 100% publiek eigendom van alle 300 Vlaamse gemeenten. Samen verzorgen zij via de werkmaatschappij Fluvius System Operator onder meer:

  • in 300 gemeenten de aanleg, het beheer en het onderhoud van de distributienetten voor elektriciteit en aardgas en het beheer van de openbare verlichting
  • in 85 gemeenten de aanleg, het beheer van en het onderhoud van de riolering
  • in 103 gemeenten het beheer van het kabeldistributienet.

 

  • Geplande verdere rationalisering even on hold

    Om de efficiëntie in de nutssector te verhogen wou de overheid, via het Vlaams Energiedecreet, dat tegen 1 januari 2021 het grondgebied van de verschillende distributienetbeheerders bestaat uit aaneengesloten gemeenten (geen ‘eiland-gemeenten’ meer) en dat in elke gemeente dezelfde distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als aardgas actief is.

    Daarom stonden voor enkele geïsoleerde gemeenten gebiedsuitwisselingen tussen de distributienetbeheerders op stapel, alsook de fusie van netbeheerders Iverlek, PBE en Riobra die voor verschillende activiteiten in eenzelfde regio actief zijn.

    Maar onlangs werd beslist om die geplande operaties on hold te zetten aangezien er recent een politiek draagvlak ontstaan is om, via decretale initiatieven, deze verplichtingen pas later te moeten realiseren. In tussentijd wordt ook nagedacht over de toekomstige organisatie van de netinfrastructuur-sector in Vlaanderen.

Integratieproces Fluvius op schema

De startdatum voor werkmaatschappij Fluvius System Operator was 1 juli 2018, wanneer een fusie door opslorping tussen sectorgenoten Eandis System Operator en Infrax tot stand kwam. De naam is in het straatbeeld geïntroduceerd op 7 februari 2019. De nieuwe naam en het logo van de onderneming werden aan de markt voorgesteld met een mediacampagne.

Toen deze fusie tot Fluvius System Operator werd aangekondigd, werd een omvangrijk programma aan kostenbesparingen voorgesteld. De doelstelling is om vanaf einde 2022 recurrent minimaal 110 miljoen euro per jaar te besparen, vooral in operationele uitgaven maar ook in kapitaaluitgaven. Na meer dan een jaar in dit traject zitten de voordelen van de integratie grotendeels op koers.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid staan hoog in het vaandel bij Riobra en dus ook bij Fluvius. Fluvius wil MVO en duurzaamheid in de praktijk brengen voor en samen met de lokale besturen in Vlaanderen. Voor zichzelf ziet Fluvius de rol weggelegd van facilitator en inspirator, zeker ook met het oog op het bereiken van de engagementen die de lokale besturen zijn aangegaan in het kader van het burgemeestersconvenant.

Sinds midden 2019 wordt elke beslissing van het Managementcomité van de onderneming of van de Raad van Bestuur uitdrukkelijk getoetst aan financiële en operationele criteria, maar ook op de ecologische, sociale en maatschappelijke impact. De beleidslijnen en engagementen van Fluvius op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid worden neergeschreven in een MVO Charter. Dit wordt een publiek toegankelijk document.

Rationalisatie klantenkantoren

Op vandaag tellen alle netbeheerders samen 42 klantenkantoren, beheerd door Fluvius. Omwille van de fusie van ex-Eandis en ex-Infrax tot Fluvius, liggen enkele van die klantenkantoren op een boogscheut van elkaar. Daarnaast voldoet een aantal van de kantoren niet aan de veiligheidsnormen inzake agressie en sommige kantoren hebben zeer lage bezoekersaantallen die verder zullen afnemen na de uitrol van de digitale budgetmeter. Bovendien wordt steeds meer ingezet op digitale kanalen en op het aanbieden van selfservice. 

Daarom werd het plan uitgewerkt om in een eerste fase 8 kantoren met een zeer laag bezoekersaantal te sluiten en een aantal dicht bij elkaar gelegen kantoren te fusioneren. Hierdoor wordt het totaal aantal klantenkantoren teruggebracht van 42 naar 30. Klanten kunnen, ongeacht hun woonplaats, steeds terecht in elk klantenkantoor van hun keuze, dus bijvoorbeeld ook deze dicht bij hun plaats van tewerkstelling. 

Uit onderzoek is gebleken dat dienstverlening bij een afspraak hoger wordt gewaardeerd dan die bij vrije inloop. Door klanten een afspraak te laten maken, heeft men eveneens de mogelijkheid om de klant telefonisch te helpen of om de klant door te verwijzen naar het digitale kanaal. Een project ‘dienstverlening op afspraak’ werd opgestart.